From “Asia Ceramic Spirit (아시아 도예정신)” Book – 김순식

도자에 피는 꽃

DREAM – FLYING DONKEY!

무거운 짐을 지고 돌아 오는 당나귀의 이미지에서 나는 그를 본다. 자화상은 아니더라도 뭔지 모르게 그의 이미지가 느껴진다. 외롭고 순진한 짐꾼. 자신의 숙명에 순종하는 당나귀처럼 그는 도자와 회화 사이의 멀고 헌난한 길을 묵묵히 가고있다. 그는 이미 멀리 왔다 이제 곧 목적지에 당도할 것이다.

그는 늘 길 위에 있다. 그가 수년간 도자 속에서 찾아왔던 길. 본래 화가로 출발 했으므로 도자는 그에게 낯선 영역이었다. 화가와 도예가의 사이에서, 예술적 확신을 가질 수 있는 길을 찾는다는 것은 쉬운 일이 아니었다. 실용과 예술을 겸업 하면서 겪어온 고초 또한 가볍지 않았으리라. 예술은 종교적 수행의 길은 아니더라도,무 에서 유를 창조해야 하는 고단한 길이다. 무와 유의 사이는 허당의 세계다. 작가의 길 찾기는 허 당을 헤매는 것과 같다. – 중 략.

그의 다음 길 찾기는 무엇일까? 돈키 호테 같은 엉뚱함과 무모한듯한 도전, 어린 아이 같은 순진함, 예술적 열정은 그의 당나귀를 재촉할 것이다. 기약도 없는 허당의 세계를 돌아 그가 싣고 올 결과물은 아마도 더 복잡한 융함의 세계가 아닐까싶다. 그의 작품에 조금씩 등장하는 철판 같은 타 재료들에 흥미를 느끼고 있다는 점에서, 그가 찾고자 하는 새로운 길이 멀티컨텐츠를 통한 새로운 영역임을 예감할 수 있다. – 개인전 서문 중에서 발췌.

나는 오늘도 어느 길 위에 있다.

그 길이 어디쯤인지, 어느 길목에 서 있는지 알 수는 없다. 다만 자신의 몸보다훨씬 크고 무거운 짐을 지고 오는 저 당나귀의 환한 모습에 희망을 발견한다.

아마도 저 봇짐 속엔 희망이라는 보몰이 있으리라.

오늘도 나귀는 꿈을 꾼다!

무거운 등짐 대신 큰 날개를 달고

하늘을 훨훨 날아오르는 꿈을.

 

MY WORKS

아방가르드 예술의 실천적 정의는 예술과 삶의 결합니다. 신개념의 아방가르드를 필요로 하는 현대 사회에서 나의 도자회화는 예술의 개념 변화에 따라 이젤회화의 파인아트에서 생활 미술로의 탈바꿈, 특히 도자와의 접목은 바람직하고 자연스러운 현상이며, 순 수미술에서 생활미술로의 전환내지 응용은 현대 미술의 추세이기도 하다.

우리의 주변에는 자연이 있으며 생활이 있다. 자연과 인간에 있어서 자연이에 술이리면 인간은 생활이다. 공예는 자연에 순응하며 인간의 생활을 보다 윤기 있게 만드는 도 구의 개념으로 써 생활 속의 예술이다. 따라서 도자공예 역시 자연을 내재하는 인간의 삶과 함께 생활 공간 속에 살아 있는 예술이어야 한다.

나의 작업은 성향적으로 문인화를 기초로 하는 동양화가 모체이며 자연의 인상을 주제로 삼고 있다. 수 묵화와 벽화 작업을 1990년 이후 부터는 도자와 회화를 접 목한 새로운 표현 방법을 모색해 오면서 도예미술 이라는 장르를 개척해 오고 있다. 이는 자연에서 느끼는 유 무형의 요소들을 회화라는 표헌방식으로 자연의 심미를 탐구하는 과정을 볼 수 있으며, 프레스코기법을 응용한 세라 프레스코와 수묵화 기법을 도자에 응용한 도자 수묵회화, 전통도자회화 (철화, 동화, 청화)의 기법을 활용하는 작업으로 구분 한다. 향후 추 구 하고지 하는 것은 멀티콘텐츠 즉, 다양한 매체를 활용하여 합성하고 해체하는 ceramics라는 새로운 쟝르에 관심을 가지고 도전해 보고자 한다.

 

도자회화 (CERAMIC PAINTING)

도자회화는 도자에 옷을 입히는 중요한 작업 과정이다.

그것은 장식기법으로 통칭되며 조각, 회화, 색 유약 등 다양한 기법들로 이루어져 있다. 뭐니 해도 그 중의 꽃은 회화이다. 일반 회화의 표현기법과 도자의 장식에 표현 하는  것은 인문철학과 예술, 과학의 만남이다. 고대 국가에서는 도자제작능력에 따라 국격과 국력의 척도로 여길 정도였다 하니 도자회화의 중요성은 더 이상 말할 나위가 없겠다.

회화적 관점에서 도자를 매체로 하는 표현기법은 회화적 표현 감각 만으로는 매우 어렵다. 회화에 내재되어있는 조형성, 기술성 등 요소 들을 도자에 어떻게 표현 할 것인가에 대한 연구가 필요할 것이다. 단순한 그림 장식표현으로 일반 회화처럼 주어진 안료와 도구, 화면이 있어서 가능한 작업이 결코 아니다. 도자의 물성과 그 제작 과정에 따른 번 조 방법, 재료의 이해와 사용법, 그리고 표현기술이 갖춰져야 한다.

도자 회화 장식 법에 있어서는 하회, 유상회, 상회 기법으로 구분하며, 본발표에서는 하회기법이 될 것이다.

그 중에서 안료와 붓을 활용하는 페인팅 기법을 위주로 하는 중국 전통회화기법, 한국 전통회화 기법, 작가가 개발한 기법을 사용한 작품으로 발표하고자 한다.

 

Flowers in Ceramic

 

DREAM – FLYING DONKEY

In the image of the donkey with heavy loads on his way home, I see him.

Although it is not a self-portrait, I can feel his image, but I am not sure what it is.

He is plowing a lonely furrow on the rough ways between a ceramist and painters like a lonely and naive porter or a obeyed donkey with his fate.

He already get this far and will be there soon.

He always is on the roads.

A ceramic is unfamiliar field because he actually started at the painter who wanted to find out something in his way of ceramic.

Between the painter and the ceramist, it is not easy to find the way of artistic confidence.

It is not easy to have two jobs between practical value and artistic value.

The art is not a way of religious, but to make something out of nothing is very hard.

The world of fake is in the between the Nothing and Something.

To find something in writing is like that – omit.

What is the next step?

The donkey will be pushed by his passion, childish innocent, like Don Quixote’s inconseq ence and rackless challenge.

I think that his output from the world of fake can be more complex fusion world.

In the appearance of interesting other material in his work, I can have a sense of foreboding about his new way through the multi-contents. – extract in his preface.

Today, I am also on the road.

I don’t know where the road is, I don’t know where I am.

I just can see the donkey with heavy loads, but there is hope in the bright donkey.

Perhaps, the treasure called hope must be in the bundle.

The donkey have a dream.

Instead of his heavy loads, he can fly in the sky with his big wings.

 

MY WORKS

The real definition of Avant-Garde is combination of art and real life.

In modern society needed Avant-Garde’s new concept, my ceramic painting is changed fine arts of an easel into living arts, and combination of ceramic is not only desirable phenomenon, but also changes the arts to life style or modern arts trend.

There is nature and life around us.

If the nature is arts, human being is life.

The crafts which adapt itself to nature and the meaning of tool to make our lives better are arts in the life.

Therefore, a ceramic should be living arts including human’s life with nature.

My work tendency is based on the oriental painting with man, and main objects are also nature.

I have developed the ceramic painting with grafting the ceramic and painting since I worked Oriental painting and fresco a secco in 1990.

The process that searches nature’s beauty by using painting in the facts of form or formless can be seen, and these can be divided up three parts: Cera fresco by using fresco, Ceramic oriental painting, and traditional ceramic painting (Fe, Cu, Co). Finally, what I really want is to make a ceramic which means synthesizing or dissolving the ceramics.

 

CERAMIC PAINTING

The ceramic painting is important processing wearing clothes to the pottery.

It is called sgraffito and is composed of sculpt, painting, color enamel.

All things taken together, the best is painting.

The expression of ceramic’s decoration with modern painting is similar to meeting of Humanities including Art and Science.

In ancient country, the ability of making ceramic was regarded as a criterion of Nation’s power.

The expression techniques with ceramic is not enough by using general painting in the view of paintings.

You need to research about how you can express the Color-Plasticity, Technic and other facts in the painting.

The general painting given color, tool, and screen can make it, but it is impossible to make work on it with simple deco expression.

It should get ready a property of matter, way firing, the understanding of material and directions, and expression technic.

The decoration of ceramic painting are classified into three parts, Under glaze Decoration, In Glaze Decoration, Over glaze Decoration.

This time will be Under glaze Decoration.

I want to present to all of you about Chinese traditional painting using color and brush, Korean traditional painting, and my own work.

 

 

 

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